FREESTYLE RAP – jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem

FREESTYLE RAP - jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem

Czy nigdy nie marzyliście o sianiu rymowanego rozpierdolu, w taki sposób, aby wszyscy w okół zgromadzeni zrobią hałas niczym radziecki bombowiec Tupolev Tu-95? A może chcielibyście to zrobić na scenie wśród fejmowych wyjadaczy, gdzie każdy widzi siebie, niczym z ujecia kadru 8 mili przypisując sobie role B. Rabbita? Lub po prostu chcielibyście się nauczyć kleić rymy na wolno dla własnej zajawki? W takim razie artykuł pt.  FREESTYLE RAP – jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem, jest wprost dla Was.

Czym jest freestyle? – FREESTYLE RAP – jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem

Zacznijmy przede wszystkim od tego czym jest freestyle. W gruncie rzeczy są dwie definicje freestyle rapu, które w głównym znaczeniu dosyć mocno różnią się od siebie.

Pierwszą definicją przyjętą w Polsce i powszechnie rozumianą jest to, że freestyle to rymowana improwizacja. Raper/mc wymyśla na poczekaniu swój repertuar bez żadnego, wcześniejszego przygotowania wersów „na kartce”. Innymi słowy to forma ekspresji polegająca na wyrzucaniu z siebie rymów, w jak najbardziej umiejętny sposób to możliwe.

Legendami w tym gatunku jest mi.n. Te-Tris i prekursor polskiego fristajlu – O.S.T.R

Druga definicja freestyle rapu nie jest do końca skonkretyzowana i nie jestem pewien, czy uda mi się to zrobić, no ale spróbujmy. Jest to swego rodzaju napisana wcześniej, rymowanka, najczęściej w stylu bragga, niemająca obranego, żadnego tematu. Są to po prostu kozackie linijki, zajebiste punche, rzucane luźno pod bit nie mającego nic wspólnego z improwizowaniem. Dobry przykładem będzie tu kawałek BiałasaStreet Credit, czy Ice Cream freestyle remix Tomba. „Krążą słuchy”, że ważne w tym jest to, że ma się mało czasu na przygotowanie takiego tekstu, ale ile w tym prawdy to nie mam pojęcia, zresztą kto i w jaki sposób to sprawdzi? Poniżej przykład takiego fristajlu zza oceanu.

FREESTYLE RAP – jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem

Ok! Wiemy już czym jest freestyle rap – jak się go nauczyć w takim razie? Oto 5 porad, które powinny Wam pomóc w osiągnięciu dobrego skilla

1. Ciągłość rapowania

Jeśli stawiacie dopiero pierwsze kroki, to samym początku ważne jest to, aby w ogóle nauczyć się rymować na spontanie pod bit. Sens słów właściwie tutaj nie jest najważniejszy. Grunt, aby nauczyć swój umysł w miarę szybko wyłapywać w głowie rymy oraz nauczyć się płynnego poruszania po bicie. Nie ma wg mnie nic gorszego, od stękającego fristajlowca, który swoje wypociny recytuje niczym wierszyk, lub po prostu dre kapcia zapominając czym jest flow.

Jeśli jesteście już na tym etapie, to niestety nie ma się jeszcze czym chwalić, bo to najłatwiejszy krok do pokonania. Na tym poziomie zazwyczaj zatrzymuje się grono pseudo freestylowców, rymujących na bani, na imprezach. Pora na coś trudniejszego…

2. Szybkość myślenia – freestylowanie na temat.

To chyba najtrudniejszy etap, aby ogarnąć, jak to się robi oraz jak wdrożyć to w praktyce. Niektórzy co prawda zaczynają już naukę od tego poziomu, ale ze względu na flow(o czym pisałem w pkt. 1), na scenie, czy w pojedynku mają mierne szanse, jeśli przeciwnik ma tą siłę przebicia w głosie(oraz wie jak się rymuje, rzecz jasna).

Ok, przejdźmy do rzeczy. Aby rymować z sensem oraz na temat, cała tajemnica tkwi w tym, aby myśleć co najmniej 2 rymy do przodu. Już to tłumaczę na przykładzie, będzie jaśniej.

Temat: Świąteczna choinka

W momencie dostania takiego tematu, należy rozkminić wpierw zdanie z choinką i od razu po nim, rym do słowa choinka. Do choinka rymuje się np. nawijka, także wyglądałoby to mniej więcej tak:

ej yo mordeczko to jest moja nawijka,
która święci się jak świąteczna choinka

i tutaj zabawa zaczyna się od nowa. Mniej więcej przy słowach świąteczna choinka musi się pojawić w głowie pomysł na kolejne wersy, także bierzecie pierwsze skojarzenie z tematem, niech będzie to np. mikołaj i podczas rymowania wcześniejszych fraz trzeba z tym skojarzeniem wymyślić zdanie(ze skojarzeniem) oraz rym do niego. Mikołaj można zrymować z ikona:

ej yo mordeczko to jest moja nawijka,
która święci się jak świąteczna choinka,
a ten freestyle to moja ikona,
bo jest zajebiście tłusty jak mikołaj (i w tym momencie powtarzamy schemat).

Ogólnie zasada jest taka, że pierwszy wers nie musi być zbytnio wyszukany, ważne by zawrzeć w nim słowo rymujące się do końcówki zdania w drugim wersie, który to już musi być przemyślany. Może wydawać się to skomplikowane, ale jeśli uda Wam się to ogarnąć kilka razy w praktyce, załapiecie o co chodzi i będzie coraz łatwiej kleić wersy z sensem.

Podrzucam poniżej graficzny schemat. To co w nawiasach należy robić podczas nawijania zdania pod nimi. Sorki, ale nie jest zbytnio czytelny, lecz nie miałem pomysłu, w jaki sposób to lepiej przedstawić. Kolejność w nawiasach nie jest przypadkowa.

schemat freestyle

Chwilę przy tym posiedzicie i powinno zaskoczyć. Ja i wielu mi podobnych, musiało to rozkminić bez takich tutoriali, także proszę bez marudzenia:D

Na sam początek warto próbować tego schematu nie na tematach typowych dla WBW, bo to troche wyższa szkoła jazdy, a na temat tego co jest tu i teraz. Dla przykładu o tym co znajduje się u Was na biurku, wtedy odpada Wam „skojarzenie” do rozkminienia, bo zamiast tego wybieracie dany przedmiot wzrokiem. No i dodatkowo drugi wers zawsze może brzmieć podobnie. Dam Wam przykład, bo to będzie o wiele jaśnierjsze:

To rap z innej planety, ja tu jestem kosmitą,
a na moim biurku leży monitor
rymowanie jest dla mnie łatwe, nie przychodzi mi to z trudem
a na moim biurku leży po kawie kubek itd itp.

3. Pisz freestyle

Nie mam tu na myśli tzw. „pisanek”, ani freestyle’u, który poniekąd definiowałem na początku tego wpisu. Chodzi o szybkie pisanie tekstów w dokładnie w takim samym schemacie jak powyżej. Najlepiej w taki sposób, abyście nie musieli odrywać ręki od kartki, by pomyśleć nad następnymi wersami. Podczas pisania ma się więcej czasu, niż podczas rapowania, także dzięki temu nauczycie swój umysł wyszukiwać bardziej trafnych pomysłów, skojarzeń, czy rymów, co wszystko się oczywiście przełoży na późniejszy freestyle pod bit.

4. Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka…

freestyle-rapŻródło: 8 mile

Nie jest sekretem, że aby osiągnąć sukces w danej dziedzinie trzeba poświęcić na to sporo czasu. Nie ważne, czy to taniec, malowanie, czy sport. Nie inaczej jest z rymowaniem. Także, jeśli chcecie być w tym dobrzy, to RYMUJCIE WSZĘDZIE. W domu, w szkole, w pracy, w łazience pod prysznicem, u księdza w konfesjonale itd. itp.

Warto skołować sobie ziomeczka, z którym to można by się pobatlować. Praktyka z innymi ludźmi ma to do siebie, że zawsze chce się wypaść jak najlepiej, a to oczywiście przekłada się na progres.

Opiszę tutaj anegdotkę z mojego życia. Około ośmiu lat temu, gdy byłem mocno zajarany freestylem i praktykowałem go mniej więcej na co dzień, wziąłem udział w bitwie na rymy, w moim mieście. Dotarłem do półfinału, gdzie niestety przegrałem z niejakim Peusem, który to wtedy zdobył pierwsze miejsce. Ja ostatecznie zająłem trzecie.

Po kilku latach znów postanowiłem wziąć udział w bitwie, kolejny raz w moim mieście, ale bez prawie jakiejkolwiek praktyki – ćwiczyłem dwa dni przed bitwą, z myślą, że dam rade, bo „wciąż to przecież mam w sobie”. Rezultat tego był taki, że nie przeszedłem nawet eliminacji, także sami sobie wyciągnijcie wnioski z tego, jak ważna jest praktyka.

5. Poziom – MISTRZOSTWO

Konkretne punche, wyszukane metafory, przemyślana większa ilość wersów, podwójne rymy, płynne flow no i jak najmniej przerywników w stylu: „wiesz o co chodzi” itd. To rzeczy, do których musicie dążyć, aby osiągnąć naprawdę przyzwoity poziom. Jak to zrobić? Patrz punkt 4 + inspiruj się najlepszymi. Moim zdaniem dzisiejszy, polski freestyle jest strasznie mizerny, dlatego odsyłam do takich graczy jak: Te-Tris, Muflon, Pogo, Proceente, Duże-Pe, Białas, 3-6 i resztę starych wyjadaczy. Warto sprawdzić również jak takie bitwy wyglądają w USA, czy U.K.

Podsumowanie – FREESTYLE RAP – jak się go nauczyć? 5 porad jak zostać fristajlowcem

  1. Naucz się płynnie rzucać rymy pod bit – sens słów nie ma zbytnio znaczenia.
  2. Naucz się szybko myśleć podczas nawijania freestyle’u. Dołączony wyżej schemat powinien rozjaśnić sprawę w jaki sposób to robić
  3. Pisz rymowanki we fristajlowym stylu
  4. Ćwicz, ćwicz, ćwicz i nigdy nie przestawaj!
  5. By osiągnąć max level patrz pkt. 4 + inspiruj się najlepszymi

POWODZENIA!

 

Newsletter FLAVAH

Jeśli chcesz, aby wpisy o hip-hopie i nie tylko pojawiały się częściej, zapisz się do newslettera(nie zaspamuje Twojej skrzynki) lub polub social media FLAVAH (FB najbardziej aktywny)! To zawsze dodaje motywacji ;))

Please wait...

Dzięki za zapisanie się!

Żródło zdjęcia:

  • freestyle-ujecie: 8 mile