Rap skillsy cz. 2 – Co to jest hashtag, follow up, storytelling itd.

Rap skillsy - Co to jest hashtag, follow-up, storytelling

Ten artykuł jest kontynuacją poprzedniego. Jeśli go pominęliście, serdecznie zachęcam, do sprawdzenia!

Rap skillsy cz. 1 – co to jest flow, punchline, technika.

Nie przedłużając przejdźmy od razu do rzeczy.

Flow – przyśpieszenia – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Poprzednią część zakończyliśmy na flow i offbeacie.

Zapomniałem wtedy jednak wspomnieć o przyśpieszeniach. Myślę, że zbytnio tutaj nie trzeba tłumaczyć o co chodzi, ale niewątpliwie nie mogło tego zabraknąć w miejscu, gdzie wymieniane są umiejętności warsztatowe raperów.

Najważniejsze przy przyśpieszeniach jest przede wszystkim trzymanie rytmu, DYKCJA(!), oraz kontrola oddechu.

Do raperów, którzy robią to nienagannie w naszym rodzimym języku można nadmienić VNMa, czy Quebonafide.

Co to jest hashtag? – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Wielka „moda” na hashtag’owe wersy już co prawda minęła i uważam, że bardzo dobrze, bo cała masa raperów po prostu nie potrafiła ich zrozumieć, a co dopiero używać.

Hashtag pojawia się w wielu wcieleniach, ale zazwyczaj ma swoje trzy główne składniki – metafora, pauza i „jednowyrazowy punch”, który umieszcza się najczęściej na końcu linijki. To właśnie on nadaje te niespodziewane zakończenie wersu, którego raczej się nie spodziewacie i właśnie to jest najważniejszy element hashtagów.

HASHTAG NIE JEST ZASTĄPIENIEM SŁOWA „JAK”! Choć zdarza się, że jest to w miarę zamienne, ale nie w każdym przypadku. Wszystko zależy od metafory, czy będzie to pasować w dwóch wariantach.

Przeważnie skupiają się w okół różnych dwuznaczności słów i skojarzeń z nimi związanymi.

Tomb – Zjadacz Dusz

Ja tylko trochę się nabijam #fakir

Bisz (B.O.K.) – Pollock

Na celowniku punkt G życia #sex_pistols

Micz – Chcę czegoś więcej

No, a groupies? Chciałbym z nim może zbłądzić,
z jedną z nich się na pewno zwiąże #bondage

Co to jest follow-up? – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Follow-up najprościej mówiąc jest swoistym nawiązaniem do wcześniej powstałych utworów. Najczęściej stosowane w formie „zmodyfikowanego” cytatu, w taki sposób, aby dodać w tym cząstkę siebie, lecz nie pozbawiając złudzeń, że jest to hołd dla wcześniejszego dzieła.

Follow-up’y są stosowane jako nawiązania do innych raperów, jak i do autorskich numerów, nagranych w przeszłości.

Dla przykładu Sokół nieraz nawinął o dwóch turystkach, lub Marysi.

Zdarza się nawiązaniem nie jest wyłącznie tekst, a nawet flow i bity – bardzo często w ten sposób powstają mixtape’y. Raperzy niejednokrotnie naśladują linie melodyczne w taki sposób, aby słuchacz mógł od razu skojarzyć ten wydźwięk. Oto dwa przykłady

Oryginał
Follow-up
Oryginał (który właściwie też jest nawiązaniem do nierapowego utworu – Teena Marie’s Ooo La La La
Follow-up

Poniżej zamieszczam kilka przykładów follow-up’ów wersowych.

Eis – Rap sukinsyn – oryginał

EIS, ty! naucz się wymawiać tych trzech liter

VNM – Zrobią to za mnie – follow-up

I nie pytam się ‘Gdzie jest Eis?’, bo wiem gdzie
Dał mi tę pochodnię, ten flejm przejmę, to pewne !
Zapamiętaj, kiedy łączę rym tu z beatem
‘VNM!’ Naucz się wymawiać tych trzech liter!

Flojd – Draft – follow-up

Zapamiętaj czyj to styl i co tu jest gites
Naucz się wymawiać tych pięć liter

The Notorious B.I.G. – Juicy – oryginał

It was all a dream, I used to read Word Up! magazine
Salt-n-Pepa and Heavy D up in the limousine

Mes w kawałku Fabuły – Życzenie śmierci – follow-up

To wszystko było jak sen, czytałem o tym w Klan Magazynie
Moro ciuchy, Ceubina na limuzynie

Numer Raz – Ławka, chłopaki z bloków – oryginał

Ławka, chłopaki z bloków
// ławka chłopaki z bloków, osiedle //

TomB – Polski Cassidy nieFRISTAJL – follow-up

U mnie ławka, chłopaki z bloków, osiedle
U Ciebie kawka, tępaki z forum i serwer

Na sam koniec dodam jeszcze jeden kawałek, który jest mocny follow-up’em do niemieckiego rapera. Gdy ten kawałek wyszedł, większość uważała to za typowe ksero, no ale takie są skutki niewiedzy. Poniżej również oryginał.

Zaczyna się od 0:44 – oryginał
Follow-up Pyskatego

Co to jest storytelling? – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Storytelling jest niczym innym jak opowiadaniem historii. Z pewnością umiejętne opowiedzenie historii w rymowany sposób na bicie, w taki sposób, że chcę się jej odsłuchać do końca od pierwszych słów zalicza się do rapowych skillsów.

Nie oszukujmy się, nie każdy robi to dobrze.

Osobiście nie jestem specjalnym fanem storytellingów, choć kilka kawałków zapadło mi mocno w pamięci. Pionierem w tym stylu, W Polsce z pewnością jest Sokół, ale można i tu również nadmienić VNMa, czy Oskara z Probl8mu.

Dla przykładu dobrego opowiedzenia historii jednak podam przykład zza oceanu(z napisami także bez obaw;)).

Myślę, że warto tutaj dodać jeszcze jeden koncept, tzn. storytelling opowiedziany od tyłu. Mocną pozycją służąca za przykład będzie tutaj kawałek Racy – Rewers.

Rap wielotematyczny – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Kolejnym aspektem, po którym możemy stwierdzić, że raper jest dobry, jest to, że potrafi się odnaleźć w wielu różnych tematach.

Nie ma chyba nic bardziej nudnego, jak nawijanie w kółko o tym samym i nieważne, czy to bragga, czy numery o imprezach. I owszem, „jakie życie taki rap”, ale domeną naprawdę dobrych raperów jest to, że odnajdą się praktycznie na każdej koncepcji, pokazując przy tym pokłady kreatywności. Czy to właśnie kawałek imprezowy/bragga, czy coś bardziej życiowego, lub melancholijnego.

Wielu niuskulowych raperów nie potrafi odnaleźć się na boombapowym bicie i właściwie vice versa. Niejedna próba oldskulowca na nowszym brzmieniu okazała się kompletną klapą.

Dodatkowo warto tutaj wspomnieć o oryginalnym doborze tematów, tzn. tematyka, której nie dotknął jeszcze żaden raper, lub zrobili to nieliczni. Świetnym przykładem będzie tutaj płyta Mediuma „Teoria równoległych wszechświatów.”

Styl/charyzma/oryginalność – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Myślę, że to najtrudniejszy do zdefiniowania element. Chodzi o coś, że raper ma po prostu „to coś” Ten swój sznyt, oryginalny styl, którego nikt nie podrobi.

Innymi słowy – świeżość.

W środowisku hip-hopowym nie od wczoraj panuję stwierdzenie, że ktoś jest „fresh”.

Lecz nie odnosi się to tylko do świeżości, ale również do swego rodzaju oddania duszy, swojej osobowości na bicie. Można niejednokrotnie spotkać kogoś kto nie posiada wszystkich tych rzeczy, które nadmieniam w tym i poprzednim artykule, a jest uznawany za kogoś dobrego.

Osobiście mogę tutaj podać dla przykładu KPSNa. Skillsowo nie jest to numer jeden(mówię o rapie, nie o bitach, które są sztosem totalnym), ale ma coś takiego, że chce się słuchać jego kawałków. Z całym szacunkiem oczywiście, bo i ja słucham oraz propsuję jego twórczość.

Innym przykładem jaki przychodzi mi do głowy jest Kękę za czasów, gdy był jeszcze w podziemiu.

Dzisiaj możemy zaobserwować same kopie kopii, szczególnie w tym niuskulowym wydaniu. Mają te same flow, te same tematy, na takich samych bitach.

Osobiście tym rzygam, a z tego co widzę na dzień dzisiejszy nie zapowiada się, by szybko to miało minąć. GŁÓWNIE Z WINY SŁUCHACZY, bo to oni się jarają tym wtórnym gównem dając na to hype, a to rodzi masy „raperów”, którzy nigdy by się tym nie zajęli, gdyby nie moda na takie brzmienia.

Freestyle – beefy & dissy – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Freestyle jest umiejętnością, która niewątpliwie pomaga w nagrywaniu dissów. Nie od dzisiaj wiadomo, że beef z freestylowcem = nagła śmierć.

Czasem trudno się nie zgodzić, ale jest wielu freestylowców, którzy biorą się za rap, choć moim zdaniem nie powinni. Świetnym przykładem będzie tu np. Filipek i wielu mu podobnych. Sorry, ale jest dla mnie strasznie asłuchalny, ale przez pozycje we freestyle’u ma grono fanów, dzięki czemu ktoś go słucha i ma szansę na zaistnienie.

Jeśli chcesz to znienawidź mnie za tę opinię, wyjebane.

Inaczej sprawa wygląda z Te-Trisem, Ensonem, czy Białasem. Oni freestyle mają na wysokim poziomie jak również rapowe numery. Myślę, że mało kto miałby ochotę na beef z nimi.

Umiejętność nagrywania dissów jak najbardziej zalicza się rap skillsów.

Śpiew – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Zgadza się. Umiejętność śpiewu i emisji głosu, to korzystny atut. Nie mówię tu oczywiście o fałszowaniu, a dobrym wokalu.

W Polsce z pewnością dobry w tym jest Ten Typ Mes i myślę, że VNM, choć nie w każdym numerze mu to wyszło idealnie.

2w1, czyli raper i producent w jednej osobie – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Rapowanie pod własne instrumentale jest bardzo cenione. Mało kto zajmuje się równocześnie produkcją bitów i rapowaniem. Umiejętności Dj’skie jak najbardziej też tutaj są w cenie.

Dobrym przykładem będzie tutaj już wymieniony wcześniej KPSN, czy O.S.T.R, lub Medium/Tau.

Podsumowanie – Rap skillsy – Co to jest hashtag, follow-up, storytelling itd.

Mam nadzieję, że przybliżyłem Wam temat w tych dwóch częściach artykułu, czym jest rap technika. Dzięki temu z łatwością będziecie mogli ocenić danego rapera nie tylko ze względu na Wasz gust, a również umiejętności.

Myślę, że pojawi się jeszcze część 3. Jeśli chcecie, a bym napisał o jakimś konkretnym zagadnieniu dajcie znać w komentarzu!

Poniżej zamieszczam podsumowanie z dzisiejszego wpisu.

  • Przyśpieszenia to dobre uatrakcyjnienie flow. Ważna jest dykcja oraz kontrola oddechu, aby przyśpieszone wersy były czyste i wyraźne.
  • Hashtag najczęściej składa się z metafory, pauzy oraz „jednowyrazowego punchu”, który kwituje cały wers.
  • Follow-up to nawiązanie do wcześniejszego utworu. Mogą one dotyczyć konkretnych wersów, jak i całych numerów
  • Storytelling to umiejętność opowiadania rymowanych historii.
  • Styl/charyzma/oryginalność – jest elementem, który wyróżnia rapera spośród produktów marketingu i wytworów mody.
  • Rapowanie pod różne oraz oryginalne tematy zasługuje na aprobatę. Monotematyczność staje się nudna.
  • Freestyle z pewnością pomaga w nagrywaniu dissów. Bitewni raperzy są domeną skillsów.
  • Śpiew również jak przyśpieszenia uatrakcyjniają flow, nadając mu większą melodyczność.
  • 2w1 – Umiejętność robienia bitów i rapowania pod nie jest bardzo cenione przez ogól, zresztą bardzo słusznie!

Newsletter FLAVAH

Jeśli chcesz, aby wpisy o hip-hopie i nie tylko pojawiały się częściej, zapisz się do newslettera lub polub mój fanpage! To zawsze dodaje motywacji ;))

Please wait...

Dzięki za zapisanie się!