Rodzaje rymów w rapie, czyli „podwójne, potrójne, pod ch*j mnie nie weźmiesz”

Rodzaje rymów w rapie

W dzisiejszym artykule zajmę się rymami, a dokładniej mam na myśli: rodzaje rymów w rapie – podwójne, potrójne, poczwórne itd. Jest to poniekąd moje oczko w głowie, bo sam często bawię się w pisanie rymów i to zresztą nie od wczoraj. Dlatego sądzę, że co nie co mogę na ich temat powiedzieć. Tym bardziej, że przykładam do nim szczególną uwagę i to niezależnie, czy chodzi o moje teksty, czy o teksty jakiegokolwiek innego rapera. Także zaczynajmy! Przed wami Rodzaje rymów w rapie, czyli „podwójne, potrójne, pod chuj mnie nie weźmiesz.”

Rodzaje rymów w rapie – słowem wstępu.

Nie ma co się oszukiwać, rap bez rymów jest jak sranie z pustą rolką papieru toaletowego – z tego nie może wyjść dobre gówno. Co więcej, ta zasada również dotyczy rymów banalnych, czyli rymów czasownikowych, lub tzw. rymów częstochowskich.

Rymy czasownikowe

Jak sama nazwa wskazuję są to rymy, które tworzymy za pomocą czasowników.

gotuję – rymuję – truję
odpalam – oddalam – powalam
gramy – damy – mamy

Rymy częstochowskie

Są to rymy bardzo domyślne, powszechnie znane, często używane przez ogół. Z tego co zdążyłem zauważyć potocznie też się tak mówi na rymy czasownikowe(oczywiście w sytuacji, gdy użyte są czasowniki).

flow – ziom – yo
zły – ty – my
zajawka – trawka – kawka

Rymy dokładne

Są to rymy z identycznym brzmieniem końcowych części wyrazów.

klawiatura – wichura – tura
godzina – rodzina – sędzina

Rymy niedokładne

Nie wymagają identycznych brzmień końcowych.

basen – facet – radze
granat – kanał –  plama

Jeśli chodzi o rodzaje rymów w rapie, rymy niedokładne są jednym z ciekawszych rozwiązań podczas pisania tekstów, ponieważ raper, dzięki swoim flow, może w ciekawy sposób artykułować swoje niedokładne rymy w taki sposób, że mimo, tego, że rymowane słowa znacząco się od siebie różnią, da się coś z tego fajnego zrobić, a jednocześnie słuchacz nie domyśli się rymu przed nawinięciem całego wersu. Wg mnie geniuszem w tej dziedzinie na PL scenie jest nie kto inny jak Medium/Tau.

Na Eurobiznes wydano tyle pieniędzy
Że każdy biedny w Polsce mógłby za to przeżyć wieki,
słuchaj,
500 miliardów złotych, rozumiesz?!
Jak bawiłeś się dobrze, to teraz odwiedź przytułek
Medium – Rząd dusz

Dobra, koniec tego nudnego wstępu, bardziej na ten temat rozpisywać się nie będę, bo tą wiedze można zaczerpnąć ze szkolnych podręczników do języka polskiego. Przejdźmy zatem do głębszej analizy, jakie są rodzaje rymów w rapie.

Rodzaje rymów w rapie, czyli „podwójne, potrójne, pod chuj mnie nie weźmiesz”

Przyznam się bez bicia i powiem, że pierwszy raz z terminem podwójnych rymów spotkałem się podczas słuchania nagrań 834. Dostałem wtedy obsesji na punkcie rymów, bo mimo, że w niektórych kawałkach były one obecne, ja kompletnie nie zdawałem sobie sprawy, że tam się znajdują – dla przykładu w rapie Pezeta z Noonem, Mesa, czy Pyskatego. Sam wtedy do swoich tekstowych wypocin podejmowałem pierwsze próby zrymowania większej ilości słów na dwa wersy, niż robiłem to dotychczas i byłem ogólnie głodny rapowych skillsów, gdy mainstream nimi świecił pustkami, a prawdziwe perełki można było znaleźć tylko i wyłącznie w podziemiu. Dziś co prawda sytuacja się zmieniła, jeśli chodzi o mainstream. Podwójne rymy są właściwie standardem bez, którego zostanie się po prostu tzw. chujowizną. Ja natomiast powoli zaczynam rzygać tym przesytem skillsów, z powodu górowania formy nad treścią, ale to temat na inny raz.

Zanim przejdę do bardziej skomplikowanych rodzajów rymów w rapie, wytłumaczę czym są pojedyncze rymy. By dla wszystkich to było jasne.

Rymy pojedyncze

Rymy pojedyncze, to te najłatwiejsze, najbardziej standardowe. Na dwa wersy przypada 1 rym, lub ewentualnie 2 rymy, jeśli mówimy tu o rymach wielokrotnych(przykład Gurala).

Pośród zwyczajnych chwil budzić się rano ze spokojem
Zwykłe marzenie moje, sens marzeń jest w mikrofonie
Eldo – Zza szyby

 

Świat riwiery zburzyły buldożery
Dziecko Rosemary, żelbetonowe chimery
donGURALesko – Zachodni Wiatr Wieje

Rymy wielokrotne

Rymy wielokrotne, to najprościej mówiąc ciąg tych samych rymów, w kilku wersach, następujących od razu po sobie. Oczywiście można połączyć wielokrotne z choćby podwójnymi, ale o nich za chwilkę.

Nadal, w głośnikach gada RR Brygada
I nadal rozwala was z siłą tornada
Czasami z przekazem, a czasem bragga
Ale nadal rymem jak Wołodyjowski mieczem władam
RR Brygada – Nadal

 

Obserwuje Cię cynicznym wzrokiem swoim
to jest o nich, o ludziach z majkiem w dłoni
Ortega Cartel – Rap w 5 minut

 

Jestem chłopak z ulicy a nie syn biurokraty
Na specjalną okazje garnitur mam dwa krawaty
Obce mi są tonące w zbytku magnaty
Za to szanują mnie wszystkie z podwórka wariaty.
K.A.S.T.A – Klimaty

Proste jak dymanie.

Rymy krzyżowe

To rymy przeplatane ze sobą. Znajdują się na końcu wersów oraz w ich środku.

Kiedyś świat był bez granic, robiło się szybko kwit
Choć los był na szali i wokół ten cały syf
Pyskaty – Bez granic (zwrotka Małolata)

 

Cudzy problem, cudza insomnia
Potrafię trzymać mordę, gdy mnie ciągną po sądach
Gruby Mielzky – Milczenie

Rymy nie muszą być koniecznie w środku wersów, a tylko przeplatać się na ich końcach, lecz jeśli chodzi o rap, to jest ogólnie chujnia i w żadnym wypadku nie polecam, jeśli jest się początkującym tekściarzem.

Rymy podwójne

No i w końcu te kochane podwójne. Na samym wstępnie pragnę zaznaczyć, że ja osobiście zaliczam rymy składane jako podwójne. Wiem, że jest wiele osób, które sądzą inaczej, ale są to raczej typy, co nigdy nie siedzieli nad kartką. Dlaczego tak uważam? Bo nad rymem składanym należy jednak się bardziej wysilić niż przy zwykłym pojedynczym, a właściwie robi się to w ten sam sposób, co przy podwójnych.

Najprostsza definicja podwójnych rymów jest taka, że pod koniec wersów rymują się ze sobą dwa ostatnie słowa. To samo dotyczy się potrójnych i poczwórnych, z tym, że wiadomo, ilość rymów jest większa, lecz schemat zawsze ten sam.

Giętki język – zna go moja stała panna
Bo giętki język, to nie jest kurwa halabarda
Smarki Smark – Kawałek o rapie (rym składany)

 

Żyję zdrowo, chociaż szamam bułki z szynką
Żyję zdrowo nadal, bibułki z fifką
Dinal – Bułki z szynką

 

Gdybym kiedyś mógł prosto tak cofnąć czas
To bym połknął kwas i wjebał w żyłę słomką gaz
834 – Efekt motyla

Rymy potrójne

Ta parada gejów znika migiem; Abrakadabra
Gdy wpadam w środek z zapalnikiem; Allahu Akbar
Eripe, Enson – Game Winner (zwrotka Eripe)

 

Nudzisz się już, znów kusisz się tu
Czy w kredo Ci ktoś puści te pół
834 – Witaj w Polsce

 

Moje serce bije szybko jak Mohamed Ali
Krew płynie szybko jakbym koks w klamę walił
VNM – Niuskul

 

Rymy poczwórne

U mnie ławka, chłopaki z bloków, osiedle
U Ciebie kawka, tępaki z forum i serwer
TomB – Polski Cassidy

 

Nie jestem mistrzem ceremonii, to gejowska nazwa
Jestem skurwysynem, który nakurwia ten sztos na kablach
VNM – Linie

Przykładów można mnożyć, ale myslę, że te wystarczą. Jak widać wykminić takie rymy jest już trudniej, niż lecieć na czasownikach, ale to trening, chęci i cierpliwość czynią mistrza w fachu rymoholików.

Są jeszcze inne rodzaje rymów w rapie, ale, te które wymieniłem powyżej są solidną podstawą do tego, aby ćwiczyć swój kunszt. Większość z tych pozostałych powstaje po prostu za pomocą kombinowania różnych styli rymowania, np. rymy krzyżowe z podwójnymi(w sumie również uważane za potrójne) np.

Jak miałem uniknąć swojego pyska wkładając ciasny gorset?
Jedyne co mogłem na czasie zyskać, odwlec straszny odwet
Bisz – Brzuch Bestii

Dodatkowe rymy gdzieś na początku wersów np.,

Ich wina, do tłumu przytul się bezpiecznie
Im styka z kostiumów I dukatów szczęście
(…)
Zaczarowani, z których każdy dusze sprzedał dziś
Skonsternowani zrozumieli, ze się nie da żyć
Donatan x Sokół – Z samym sobą

czy całe wersy złożone z samych rymów poprzez ich wielokrotność (nieważne, czy pojedyncze, podwójne, popiąte) np.

Gramy te show, Mamy to flow
Damy się drą, Lamy się tną, ta
VNM – Niuskul

Ogranicza nas tylko i wyłącznie nasz skill 😉 Myślę, że nad tymi innymi rymami nie ma co się zbytnio spuszczać z nazewnictwem. Jeśli ktoś ogarnia te podstawy, o których napisałem powyżej, z resztą też leciutko sobie poradzi.

Niedokładne podwójne (i inne)

Podczas słuchania rapu można się zetknąć jeszcze z takim rodzajem rymów, gdzie np. w przypadku podwójnych, pierwsze w wersie rymowane słowo ma inne końcowe brzmienie niż te, z następnego wersu, ale że początek wyrazów jest taki sam, tego po prostu nie słychać, przez następujący po nich następny rym. Na przykładzie można skumać o co dokładnie chodzi. WAŻNE: bez odpowiedniego akcentowania rymów poprzez flow, słuchacz może nie ogarnąć, że taki zabieg powstał w tekście.

Kiedyś zrobią nam trzeci, pęgi tej tyle zbieram
Kwit za ultra skill na ustach jak Killa Kela
VNM – ProPejn

Podałem tutaj same polskie przykłady, aby było łatwiej to wszystko skumać. Wiadomo, że Stany Zjednoczone w tej dziedzinie niosą prym, ale trzeba sobie również zdać sprawę z tego, że język angielski jest o wiele, wiele prostszy i łatwiejszy w klejeniu rymów, niż nasz ojczysty, ale to nie powód, by zaniechać technicznej nawijki.

Raperzy, dla których rodzaje rymów w rapie nie są czarną magią

Poniżej zamieszczam listę 10 raperów z polskiej sceny, dla których sztuka rymowania nie jest niczym trudnym. Niech to wam posłuży za źródło inspiracji. Kolejność przypadkowa.

  • VNM
  • Trzeci Wymiar (w szczególności Szad)
  • Bisz
  • Eripe
  • Bonson
  • Laikike1
  • Flojd
  • Boxi
  • Pan Wanxx
  • TomB

A wy kogo byście dodali do tej listy?

Podrzucam jeszcze ciekawy skit VNMa , myślę, że przez wszystkich zresztą bardzo dobrze znany, a jeśli nie to prędko nadrabiać zaległości! Łapcie to jako podsumowanie dzisiejszego artykułu. Jeśli zainteresował Cie ten artykuł za subskrybuj bloga! W przyszłości pojawi się więcej ciekawych porad i nowinek ze świata hip-hopu i nie tylko!

 

 

Newsletter FLAVAH

Jeśli chcesz, aby wpisy o hip-hopie i nie tylko pojawiały się częściej, zapisz się do newslettera lub polub mój fanpage! To zawsze dodaje motywacji ;))

Please wait...

Dzięki za zapisanie się!